السلام عليكم

Orang yang bijak mempelajari banyak perkara daripada musuhnya sendiri.

Asma ul-Husna

Monday, September 26, 2011

Permasalahan mengenai solat jamak dan qasar: part 4

Soalan:
Saya bekerja dan menetap di Kuala Lumpur tetapi sering berulang alik ke Pulau Pinang kerana isteri dan anak-anak tinggal di sana. Saya keliru sama ada saya boleh menjamak dan mengqasarkan solat atau tidak?
Jawapan:
Berdasarkan penjelasan tuan, saya rumuskan tuan mempunyai dua tempat bermukim di dua negeri yang berbeza. Dalam masalah ini, sekiranya tuan dalam perjalanan pulang ke Pulau Pinang, tiada masalah bagi tuan menjamak dan mengqasarkan solat kerana perjalanan itu melebihi dua marhalah (81 km). tetapi tuan tidak lagi mendapat rukhsah jamak dan qasar setelah sampai ke rumah di Pulau Pinang kerana dianggap sebagai tempat tuan bermukim.

Soalan:
Ketika melakukan perjalanan jauh adakah diwajibkan orang yang bermusafir menjamakkan solatnya? Sekiranya mahu bersolat seperti biasa adakah menjadi kesalahan?

Jawapan:
Jamak solat adalah keringanan yang diberikan Allah kepada hamba-hamba-Nya bagi memudahkan ibadah dalam perjalanan dan ia tidak wajib. Sekiranya tidak mengalami kesulitan, bersolat pada waktunya adalah lebih baik dan digalakkan kerana asal solat fardhu adalah mengikut waktunya.

Soalan:
Sekiranya dalam perjalanan yang mengharuskan qasar, saya mempunyai masa yang panjang dan selesa bagi solat penuh. Adakah saya perlu bersolat penuh atau qasar?

Jawapan:
Berbeza dengan menghimpunkan solat yang tidak digalakkan sekiranya ada masa, menqasarkan solat adalah lebih baik daripada bersolat penuh. Walaupun, mempunyai masa ketika dalam perjalanan untuk melakukan solat yang penuh. Ini kerana qasar solat itu adalah pemberian Allah kepada hamba-hamba-Nya, sudah tentu ia perlu diraikan.

Soalan:
Dalam perjalanan menaiki bas dari Johor ke Kuantan, jangkaan tiba mungkin selepas maghrib. Manakah lebih baik, menghimpunkan solat asar ke dalam waktu zuhur atau sebaliknya?

Jawapan:
Sekiranya ada waktu yang membolehkan anda bersolat zuhur dan asar dalam waktu zuhur (jamak takdim), lebih baik anda bersolat jamak takdim. Ini kerana, kemungkinan bas tidak berhenti ketika solat asar, dan ini menyebabkan anda terlepas kedua-dua solat fardhu. Kerana itu, lebih baik melakukan solat jamak takdim daripada jamak takhir.


Soalan:
Adakah disyariatkan setiap kali melakukan jamak mesti diqasarkan juga? Apa yang dimaksudkan dengan qasar?

Jawapan:
Tidak disyariatkan (memendekkan solat) beserta dengan jamak, terpulang kepada kehendak sendiri.
Dari segi bahasa, qasar berasal daripada perkataan arab qasara (ﻗﺼﺮ  ) yang bermaksud memendekkan atau tidak memanjangkan. Dari sudut fikahnya, ia bermaksud solat fardhu empat rakaat yang dipendekkan menjadi dua rakaat, iaitu solat zuhur, asar dan isyak.

No comments:

Post a Comment

Sembahyanglah Kamu Sebelum Kamu Disembahyangi

Salah SatuTanda-Tanda Kiamat