السلام عليكم

Orang yang bijak mempelajari banyak perkara daripada musuhnya sendiri.

Asma ul-Husna

Monday, September 26, 2011

Permasalahan mengenai solat jamak dan qasar: part 3

Soalan:
Sekiranya perjalanan yang dilalui tidak memenuhi syarat jarak perjalanan yang mengharuskan jamak dan qasar, adakah saya masih boleh menggunakan rukhsah yang lain?

Jawapan:
Untuk perjalanan yang dekat iaitu tidak sampai 2 marhalah (81 km) anda tidak boleh menjamak dan menqasarkan solat, tidak boleh menyapu khuf tiga hari tiga malam dan tidak boleh berbuka puasa Ramadhan. Tetapi anda masih boleh mendapat keringanan berikut:

·         Sapu khuf bagi menggantikan membasuh kaki ketika berwudhuk selama sehari semalam
·         Meninggalkan solat jumaat, sekiranya keluar dari penempatan sebelum fajar hari Jumaat
·         Tayamum sekiranya ketiadaan air
·         Memakan haiwan yang tidak disembelih atau disembelih tanpa mengikut syariat (bangkai) ketika krisis ketiadaan makanan yang kritikal, sekadar memelihara diri daripada mati kelaparan
·         Melakukan solat sunat di atas kenderaan atau sambil berjalan

Soalan:
Saya menghadapi masalah darah istihadah yang teruk. Keadaan ini menyukarkan saya untuk bersolat kerana terpaksa membersihkan diri dan berwudhuk setiap kali mahu bersolat. Adakah boleh saya menghimpunkan dua solat dalam satu waktu?

Jawapan:
Mazhab Syafi’i tidak membenarkan wanita istihadah menghimpunkan dua solat. Hanya mazhab Hanbali mengharuskannya. Tambahan pula, hukum wanita istihadah adalah sama dengan mereka yang tidak lawas kencing. Beerti puan perlu tunggu masuk waktu solat, kemudian membersihkan darah yang ada pada tubuh dan pakaian, menutup kemaluan dengan kapas, kain atau tuala wanita. Selepas itu, barulah boleh berwudhuk dan bersolat untuk melakukan satu solat fardhu sahaja. Bagi solat berikutnya, puan perlu melakukan seperti itu sekali lagi.

Soalan:
Ayah saya sakit tua dan sangat tenat. Sangat sukar untuk beliau berwudhuk pada setiap waktu solat kerana tidak mampu berdiri dan terpaksa diusung. Bolehkah ayah saya menjamak dan menqasarkan solat?

Jawapan:
Pada dasarnya mazhab Syafi’i tidak membenarkan jamak solat bagi orang yang sakit, hanya mazhab Maliki dan Hanbali yang mengharuskan. Bagaimanapun, isu ini dibincangkan di peringkat jawatankuasa Perunding Hukum Syarak dan hasilnya dikeluarkan fatwa seperti berikut:
“Harus menjamakkan sembahyang kerana menjalani rawatan penyakit kronik yang memakan masa yang lama.”
Keharusan ini hanyalah untuk jamak solat. Qasar tidak boleh dilakukan kerana qasar hanya harus kepada orang yang bermusafir.

No comments:

Post a Comment

Sembahyanglah Kamu Sebelum Kamu Disembahyangi

Salah SatuTanda-Tanda Kiamat