السلام عليكم

Orang yang bijak mempelajari banyak perkara daripada musuhnya sendiri.

Asma ul-Husna

Monday, September 26, 2011

Munakahat (Perkahwinan)

Perkahwinan adalah suatu peraturan untuk mengatur nafsu kelamin di kalangan manusia. Sabda Rasulullah:
“Sesiapa yang berkahwin sesungguhnya dia telah memelihara sebahagian daripada agamanya.”

Hukum Berkahwin
Hukum berkahwin terbahagi kepada 4:
1.       Perkahwinan Mubah (harus)
Asal hukum perkahwinan ini adalah mubah (harus). Walau bagaimanapun, kadang-kadang perkahwinan itu bertukar hukum menjadi wajib, haram, sunat dan makruh.

2.       Perkahwinan Wajib
Hukum perkahwinan itu menjadi wajib apabila seseorang itu berkemampuan berkahwin fizikal dan mental, dan bimbang pula dirinya akan terjerumus ke lembah maksiat dengan melakukan zina, maka pada ketika itu hukumnya berkahwin itu menjadi wajib. Sabda Rasulullah s.a.w.:

“Wahai sekalian pemuda, sesiapa di antara kamu yang sanggup berkahwin, maka hendaklah dia berkahwin, maka sesungguhnya kahwin itu menghalang pandangan kepada sesuatu yang haram (yang dilarang Allah) dan memelihara kemaluan. Dan sesiapa yang tidak sanggup berbuat demikian (berkahwin) maka hendaklah dia berpuasa kerana puasa itu adalah perisai baginya.”

(Hadith Muattafaq ‘alaih)

3.       Perkahwinan Sunat
Seseorang yang mempunyai kemampuan dan kesanggupan untuk berkahwin dan sanggup pula memelihara diri dari melakukan perbuatan yang dilarang Allah; Islam melarang orang yang sengaja hidup membujang. Adalah Rasulullah s.a.w.sangat melarang seseorang itu hidup membujang tanpa berkahwin dan bersabda:

“Kahwinilah olehmu wanita yang bersifat penyayang dan beranak (subur) maka sesungguhnya pada hari kiamat kelak aku bermegah-megah dengan banyaknya bilangan kamu (umatku).”

4.       Perkahwinan Makruh
Seseorang yang tidak mampu atau berkesanggupan untuk berkahwin seperti tidak mampu memberi nafkah.

Perkahwinan Haram
5.       Seseorang yang mempunyai kemampuan untuk berkahwin tetapi kalau dia berkahwin diduga menimbulkan bahaya kepada bakal isterinya seperti seseirang lelaki yang berkahwin dengan tujuan untuk menyakiti bakal isterinya itu. Maka perkahwinan itu hukumnya haram.

Pinang-meminang
Sebelum berazam untuk meneruskan perkahwinan, Islam menganjurkan supaya seseorang lelaki itu memilih pasangan yang sesuai untuknya. Rasulullah s.a.w.bersabda:
“Kahwinilah perempuan itu kerana empat perkara; kerana hartanya, keturunannya, kecantikannya, agamanya maka pilihlah yang beragama, mudah-mudahan kamu terpelihara dan bahagia.”
Sabda Rasulullah s.a.w.lagi:
“Jangan kamu mengahwini wanita itu kerana didorong oleh kecantikannya, mungkin kecantikan itu akan merosakkan dirinya, dan janganlah kamu mengahwininya kerana hartanya (kaya), mungkin dengan kekayaannya akan menyebabkan ia berlagak sombong dan angkuh. Tetapi kahwinilah berasaskan latar belakang agamanya. Sesungguhnya seseorang hamba sahaya yang hitam legam dan beragama adalah paling baik.”
(Riwayat Ibn Majah)

Peminangan
Peminangan atau melahirkan keinginan untuk berkahwin atau permintaan sari seorang lelaki kepada seorang perempuan untuk mengahwininya, sama ada dilakukan oleh lelaki itu secara langsung atau tidak langsung iaitu dengan perantaraan orang lain yang boleh dipercayai sesuai dengan ketentuan agama.
Meminang boleh dilafazkan secara terang bagi meminang anak dara dan janda yang telah habis idahnya. Pinangan boleh dilakukan secara sindiran iaitu bagi janda yang masih di dalam idah bain.

Meminang Orang Yang Sudah Bertunang
Haram meminang wanita yang sudah bertunang. Sabda Rasulullah s.a.w.:
“Janganlah seseorang lelaki kamu meminang gadis yang telah dipinang oleh saudaranya, melainkan pertunangan (pinangan) itu sebelumnya telahpun diputuskan dengan izin peminangnya itu.”
(Hadith Riwayat Bukhari)

Meminang Wanita Di Dalam Idah Raj’iyah
Haram hukumnya meminang wanita yang sedang di dalam idah raj’iyah iaitu idah yang boleh dirujuk kembali oleh bekas suaminya.

Melihat Wanita Yang Hendak Dipinang
Seorang lelaki diizinkan oleh syarak untuk melihat bakal tunangan khususnya muka dan kedua telapak tangan. Hanya itulah anggota yang dibenarkan oleh syarak untuk dilihat dan tidak lebih dari itu serta hendaklah ditemani oleh seorang mahram. Sabda Rasulullah s.a.w.:
“Apabila salah seorang daripada kamu meminang seseorang perempuan, jika dia dapt melihat apa yang menarik sehingga ingin mengahwininya, lakukanlah itu.”
(Hadith Riwayat Imam Ahmad dan Abu Daud)

No comments:

Post a Comment

Sembahyanglah Kamu Sebelum Kamu Disembahyangi

Salah SatuTanda-Tanda Kiamat